ÅRSPLAN Spangereid SFO

2023-2024

 

 

 

 

Innhold

Velkommen til Spangereid SFO.. 3

Styrende lovverk, vedtekter og planer4

Opplæringsloven: 4

Kapittel 9A Elevene sitt skolemiljø: 4

Mobbing i skolen Lindesnes kommune: 4

Reglement og planer i Lindesnes skolene: 4

Regelverk for skolefritidsordningen(SFO): 4

Rammeplanen for SFO: 4

Vedtekter Lindesnes Kommune: 4

Lek5

Kultur og aktiviteter5

Fysisk aktivitet og bevegelsesglede6

Mat og måltidsglede6

Sosial kompetanse7

Barns medvirkning7

Samarbeid i skolefritidsordningen8

SFO som pedagogisk virksomhet8

Praktisk informasjon9

Søknadsprosess, endring av plass og oppsigelse9

-        Åpningstider9

Ferie og fridager + 5 planleggingsdager9

Levering og henting9

Plasstyper og priser9

Gratis kjernetid i SFO for elever på 1.trinn, 2. trinn og 3 trinn. 10

Ansatte og kontaktinformasjon11

 

 

 

 

Velkommen til Spangereid SFO

 

Innledning

SFO er et fritidstilbud før og etter skoletid

Tilbudet skal ta vare på og legge til rette for barnas egen kultur og egenart. SFO skal gi omsorg, tilsyn og legge til rette for lek, kultur og fritidsaktiviteter med utgangspunkt i alder, funksjonsnivå og interesser hos barna (jf. opplæringsloven § 13 – 7). Funksjonshemmede barn skal gis gode utviklingsvilkår.

Barna skal daglig oppleve medbestemmelse og innflytelse på egen SFO hverdag. SFO skal legge til rette for lek og aktiviteter som utfordrer og stimulerer barnas utvikling. Barna skal få oppleve mestring, glede og humor i hverdagen. Alle barna skal bli møtte med trygge, tydelige og glade voksne som har tid til å være aktivt deltakende i lek og være støttende i deres lek og tanker. Gjennom samtaler, refleksjoner og aktiviteter i hverdagen skal alle få oppleve tilhørighet og positive relasjoner mellom barn-barn, voksen-barn og voksen-voksen. SFO skal være en arena hvor alle barn skal oppleve mestring, trygghet, omsorg, trivsel og skaperglede. Rammeplanen for SFO sier at «SFO skal ivareta og møte barns behov for omsorg, trygghet, trivsel, tilhørighet og anerkjennelse». Videre sier rammeplanen for SFO at «SFO skal fremme barnas fysiske og psykiske helse, og bidra til at de opplever glede og mestring. SFO skal støtte utviklingen av trygge og gode relasjoner barna imellom, mellom barna og personalet og mellom personalet og barnas foreldre. SFO skal fremme inkludering og bidra til at alle barn har mulighet til å utvikle vennskap. Barna skal få støtte til å mestre motgang, håndtere utfordringer og bli kjent med egne og andres følelser».

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Styrende lovverk, vedtekter og planer

 

Opplæringsloven:

https://lovdata.no/lov/1998-07-17-61/§13-7

  • Skolefritidsordningen skal gi barna et godt miljø som fremmer helse, trivsel og læring (jf. opplæringsloven § 9a-1 og 9a-8). SFO skal bidra til å fremme gode sosiale og miljømessige forhold samt forebygge sykdom og skade (jf. forskrift om miljørettet helsevern i barnehager og skoler).
  • I SFO skal et godt miljø kjennetegnes av at barna blir sett og anerkjent, mangfoldet blir respektert og rom for samarbeid, dialog og meningsbrytning. Miljøet skal bidra til inkludering av barn uavhengig av funksjonsnivå og sosial og kulturell bakgrunn.

 

Kapittel 9A Elevene sitt skolemiljø:

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1998-07-17-61#KAPITTEL_11

  • Alle barn i SFO har rett til et trygt og godt miljø som fremmer helse, trivsel og læring, jf. opplæringsloven 9A-2. SFO skal arbeide kontinuerlig og systematisk for å fremme barnas helse, trygghet og miljø etter 9A-3, og følge opp aktivitetsplikten etter 9A-4.

 

Mobbing i skolen Lindesnes kommune:

Mobbing i skolen - Lindesnes kommune

 

Reglement og planer i Lindesnes skolene:

Reglement og planer i Lindesnesskolen - Lindesnes kommune 

 

Regelverk for skolefritidsordningen(SFO):

Regelverk for skolefritidsordningen (SFO) (udir.no)

 

Rammeplanen for SFO:

Rammeplan for SFO (udir.no)

 

Vedtekter Lindesnes Kommune:

Vedtekter for skolefritidsordningen (SFO) i Lindesnes kommune - Lindesnes kommune

 

 

 

Lek

Rammeplanen for SFO sier at «leken skal ha stor plass i SFO, og barna skal hver dag ha tid og rom til lek. Alle barn skal få mulighet for aktiv deltakelse i leken og å oppleve mestring. SFO skal tilrettelegge for, og støtte opp om, at leken kan stimulere til vennskap, relasjonsbygging, språkutvikling, undring og kreativitet. SFO skal legge til rette for lek som engasjerer og inspirerer barna i aktivitet og til aktivitet, og som kan bidra til allsidig utvikling og læring. Aktiviteten skal ha et tydelig barneperspektiv».

 

Slik gjør vi det på Spangereid SFOPersonalet skal

 

Vi har ulike pedagogiske aktiviteter som stimulerer og inspirerer barna til lek

 

Vi gir barna tid og rom til å utfolde seg

 

Vi gir barna ting/rekvisitter til å kunne utvikle rollelek

 

Vi gir barna mulighet til å finne på egne leker innenfor gitte rammer

 

Vi legger til rette for gode samspillsmønstre under leken.

 

 

legge til rette for lek over tid

 

være lekende voksne og aktive voksne til utvikling av leken

 

respekterer leken

 

være undrende og deltagende i leken   

Kultur og aktiviteter

Rammeplanen for SFO sier at «kulturen skal ha en viktig plass i SFO. SFO skal legge til rette for at barna får delta i forskjellige kunstriske og kulturelle aktiviteter. Gjennom kulturaktiviteter skal SFO gi støtte til at barna får skape sine egne uttrykk og får kjennskap til ulike måter å uttrykke seg på, slik at mangfoldet i barnegruppa blir representert».

Rammeplanen sier at «SFO skal ha et variert tilbud av fritidsaktiviteter som er tilpasset interessene og forutsetningene i barnegruppen. SFO skal sikre at tilbudet inkluderer aktiviteter med forskjellig grad av kroppslig bevegelse og bør legge til rette for aktiviteter både utendørs og innendørs. I tilrettelegging og organisering av fritidsaktiviteter skal lek og medvirkning tillegges stor vekt».

Slik gjør vi det på Spangereid SFOPersonalet skal

 

Vi markere høytider med kreative aktiviteter

 

Vi bruker Spangereidhallen aktivt

 

Vi bruker biblioteket

 

Vi har danseaktiviteter og musikkaktiviteter

 

I ferie SFO kan vi dra til Vigeland eller Mandal hvis vi er nok voksne.

 

legge til rette for at de som vil lage ting skal få lov til det

 

være lekende voksne

 

legge til rette for lån av bøker 

 

oppfordre barna til å være med og være deltagende i aktivitetene

 

legge til rette for andre aktiviteter.

 

Fysisk aktivitet og bevegelsesglede

Rammeplanen sier at «SFO skal være en arena for daglig fysisk aktivitet som bør fremme barnas bevegelsesglede og motoriske utvikling. SFO skal legge til rette for at alle barn får delta i variert bevegelseslek og fysisk aktivitet, og bidra til aktivitetslyst. SFO bør legge vekt på aktivitetsformer som innebærer bevegelsesglede og som oppstår i lek sammen med andre barn».

Slik gjør vi det på Spangereid SFOPersonalet skal

 

Vi bruker både stor og liten skolegård hver dag

 

Vi har turdag ca. annenhver uke. Da går vi tur i ulikt terreng, og til forskjellige turplasser.

 

Vi gjør masse aktiviteter i Spangereidhallen ca hver andre uke

 

Vi bruker gymsal hver dag

 

Vi bruker ofte dans og musikk

 

Vi har tilgang til hoppetau, baller, sandkasseleker

 

legge til rette for god lek. Være deltagende i sangleker og barneleker.

 

være forbilder og kle seg etter været

 

legge til rette for fysiske aktiviteter

 

gi flere valgmuligheter og bli med på å skape aktivitet.

 

være deltagende og inspirere

 

gi tilbud til bruk av barna

Mat og måltidsglede

Rammeplanen sier at «SFO skal legge til rette for daglige måltider som gir barna grunnlag for å utvikle matglede, fellesskapsfølelse og gode helsevaner. Barna skal få tilstrekkelig tid og ro til å spise i løpet av tiden de tilbringer på SFO. Mat som blir servert på SFO, bør være basert på helsefremmende kosthold og bærekraftig matvaner og forbruk og bygge på Helsedirektoratets kostråd. Måltidet er en daglig, hverdagsnær arena, som handler om mer enn maten vi spiser. SFO bør legge til rette for matglede, gode samtaler, deltakelse og opplevelse av felleskap hos barna».

Slik gjør vi det på Spangereid SFOPersonalet skal

 

Vasker hendene før hvert måltid

 

Spiser sunt og allsidig. Grove matvarer, fisk og melkeprodukter.

 

Fruktmåltid på de tre lange SFO dagene

 

Har stjernesystem som gjør at vi har mer fokus på bordskikk

 

Barna kan medvirke i matlagingen. Eks kutte frukt, eller gjøre klart til/rydde etter måltid

 

Minne barna på håndvask og gjøre det sammen med barna.

 

Gjøre sunne innkjøp

 

 

legge til rette for dette

 

være gode forbilder

 

 

la barna få lov til å delta.

 

 

 

 

 Sosial kompetanse

Det kan defineres som de kunnskaper, ferdigheter, holdninger og den motivasjon mennesket trenger for å mestre de miljøene det oppholder seg i. 

 

SFO er en sosial læringsarena. Barna lærer gjennom strukturerte og ustrukturerte situasjoner. 

 

  • Selvfølelse: å oppleve egenverd, akseptere seg selv, kjenne seg akseptert, oppleve indre styrke og ha en positiv holdning til seg selv
  • Empati: å ha forståelse for andres perspektiver, tanker og følelser, kunne leve seg inn i andres situasjon, vise medfølelse og ta hensyn og kunne tolke og forstå følelsesuttrykk
  • Prososial atferd: å ha positive, sosiale holdninger og å kunne utføre handlinger som å oppmuntre, bry seg om, vise omsorg, hjelpe til å dele med andre
  • Selvhevdelse: å kunne hevde seg selv og egne meninger på en god måte, våge å stå imot gruppepress, ta initiativ og bli med på lek og samtaler som allerede er i gang, delta uoppfordret og invitere andre
  • Selvkontroll: å kunne tilpasse seg ulike situasjoner, takle konflikter og utsette egne behov og ønsker i situasjoner som krever turtaking, kompromisser og felles avgjørelser

 

 

Barns medvirkning

SFO skal ivareta barns rett til medvirkning ved å legge til rette for og oppmuntre til at barna kan få gitt uttrykk for sitt syn på SFO sin daglige virksomhet, jf. Barnehageloven § 1 og §3, Grunnloven § 104 og FNs barnekonvensjon art. 12 nr. 1. Barna skal jevnlig får mulighet til aktiv deltakelse i planleggingen og vurderingen av SFO sin virksomhet. Alle barn skal få erfare å få innflytelse på det som skjer på SFO. 

SFO skal være bevisst på barnas ulike uttrykksformer og tilrettelegge for medvirkning på måter som er tilpasset barnas alder, erfaringer, individuelle forutsetninger og behov.

Barnas synspunkter skal tillegges vekt i samsvar med deres alder og modenhet. Barna skal ikke overlates et ansvar de ikke er rustet til å ta.

Slik gjør vi det på Personalet skal

Vi legger opp aktiviteter som barna har interesse av.

 

 

Vi lager avtaler med de barna som barna må holde

 

Vi lager rammene, eks tur, og barna kan bestemme hvor turen skal være

 

Ha samtaler med barna for å spørre hva de liker å gjøre på SFO

 

Gi barna mulighet til å holde avtalene

 

Legge til rette for at alle kan få være med å bestemme. Eks avstemning, 1 klassinger, jenter osv

 

 

 

Samarbeid i skolefritidsordningen

SFO skal samarbeide med barnehagen og skolen om barna sin overgang fra barnehage til skole og SFO, jf. opplæringsloven § 13-5 og barnehageloven § 2a. Det er skoleeier som har hovedansvaret for samarbeidet.

Rammeplanen for SFO sier at «hensynet til barns beste skal ligge til grunn når SFO samarbeider med foreldre skole, barnehage og andre offentlige instanser. Barnas foreldre er sentrale samarbeidspartnere i arbeidet med å ivareta barnets beste. SFO skal legge til rette for god dialog mellom foreldre og personalet. SFO skal gi foreldrene informasjon om tilbudet, avklare gjensidige forventninger og legge til rette for at foreldre kan bidra i arbeidet med å videreutvikle kvaliteten».

Rammeplanen for SFO sier videre at «SFO skal samarbeide med hjemmet og skolen for å legge til rette for de daglige overgangene mellom de ulike arenaene blir gode. SFO bør samarbeide med skolen for å skape en best mulig helhet i hverdagen for barna».

Slik gjør vi det på Personalet skal

 

De som jobber på SFO har et godt samarbeid med kontaktlærer i trinnene, slik at informasjon lett kan overføres

 

Vi får besøk av kommende førskolebarn

 

Samarbeidsmøte med rektor 2 ganger pr mnd.

 

Vi har kontakt med foresatte både i hentesituasjon, og ringer hjem ved behov

 

 

Være spørrende og søke informasjon som SFO kan ha nytte av.

 

Legge til rette for at barna skal ville søke på SFO

 

Gi informasjon om hva som rører seg på SFO

 

Prate og ringe til foresatte ved behov

 

SFO som pedagogisk virksomhet

Årsplan:

  • SFO skal utarbeide en årsplan i tråd med virksomhetens vedtekter. Årsplanen skal bidra til å omsette rammeplanens verdigrunnlag i praksis og gi informasjon til foreldre og andre samarbeidspartnere. Årsplanen skal være et arbeidsredskap for personalet, og den skal dokumentere valg og begrunnelser for innhold og arbeidsmåter (Rammeplanen for SFO, 2021).

Planarbeid:

  • Rammeplanen sier at «SFO skal planlegge innhold og arbeidsmåter, og arbeidet skal evalueres jevnlig. Planleggingen skal ta utgangspunkt i lokale forhold og bidra til å realisere rammeplanen for SFO. Arbeidet skal være basert på inkludering og barns medvirkning. SFOs arbeid med å fremme barnas psykiske og fysiske helse kan inngå som et element i kommunens folkehelsearbeid, jf. Folkehelseloven kapittel 2».

 

Praktisk informasjon

Søknadsprosess, endring av plass og oppsigelse

UkedagMorgen SFOEttermiddags SFO
Mandag06.45-08.0011.55-16.30
Tirsdag06.45-08.0013.45-16.30
Onsdag06.45-08.0011.55-16.30
Torsdag06.45-08.0013.45-16.30
Fredag06.45-08.0011.55-16.30

 

Ferie og fridager + 5 planleggingsdager

 Åpningstilbudet er kl. 06.45-16.30. 

 Personalet har fem planleggingsdager pr. år. SFO har da stengt.

SFO holder stengt julaften, nyttårsaften, onsdag før skjærtorsdag etter kl. 12 og i sommerukene 28-31

Ved færre en 5 innsøkte barn i ferie- og fridager kan det tilbys SFO-plass ved en annen SFO i samme «skoleklynge». 

Levering og henting

  • På morgenen registreres barna når de kommer inn på SFO. 
  • Ved henting skal det gis beskjed til en voksen når barna går hjem. SFO skal også ha beskjed dersom barna ikke skal på SFO, eller om de skal gå hjem med andre enn de som er avtalt på forhånd.

Plasstyper og priser

Dager pr. uke. 

GJELDER 4. KLASSE

Kr. Pr. mnd.Kost pr. mnd.
5 dager pr. uke2835,-255,-
4 dager pr. uke2600,-210,-
3 dager pr. uke2030,-160,-
2 dager pr. uke1625,-115,-
Ferie- og fridager (undervisningsfrie dager) pr. dag.105,- 
Kjøp av ekstradager barn med SFO tilbud pr. dag.315,- 
Ved henting for sent (etter ordinær stengetid pr. dag.120,- 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Gratis kjernetid i SFO for elever på 1.trinn, 2. trinn og 3 trinn.


Regjeringen innfører 12 timer gratis SFO for elever på 1. trinn og 2 trinn. for skoleåret 2023/2024. De videreførte dette til å gjelde 3 trinn også fra skoleåret 2024/2025

I Lindesnes kommune betyr dette billigere SFO for de elevene som går på SFO 3-5 dager i uka, og gratis SFO for de elevene som går på SFO 2.5t hver dag, eller 2 dager i uka. 

 

1.Trinn, 2.trinn og 3.trinn

Plasstype

Full pris:
1 (2.5t gratis hver dag) Avtales ve påmelding.0,- + 255 i kostpenger 255,-
2 (2 dager gratis)0,- + 115,- i kostpenger115,-
3 (3 dager)406,- + 160,- i kostpenger566,-
4 (4 dager)1040,-+ 210,- i kostpenger1250,-
5(5 dager)1474,-+255,- i kostpenger1729,-

 

 

 

 

 

Gratis kjernetid gjelder også i skoleferier. I Lindesnes kommune betyr det at feriedagene på SFO blir billigere, og 1 feriedag i uka er gratis, uavhengig av hvor mange feriedager det er i uka. De nye feriesatsene blir slik:

 

SFO-dager i ferien pr. uke:

Full pris

4. trinn

Redusert pris

1.trinn, 2.trinn og 3 trinn

1105,-Gratis
2210,-105,-
3315,-210,-
4420,-315,-
5525,-420,-

 

*med forbehold om endelig vedtak fra staten

Moderasjonsordningen om redusert foreldrebetaling for foreldre med lav inntekt gjelder fortsatt. Ingen husholdninger skal betale mer enn 6 % av bruttoinntekt siste år. Foreldre må søke på eget digitalt skjema i IST/Oppvekstportalen om redusert foreldrebetaling. 12 timer gratis kjernetid gjelder også for moderasjonsordningen for elever på 1 og 2. trinn.

 

Ansatte og kontaktinformasjon

 

 


Avdelingsleder:

Sissel Hadland – Mobil 93203859

e-post: sissel.hadland@lindesnes.kommune.no

Fagarbeidere:

Jocelyn Gio Nilsen

Lars Pihl

Emily Holte Gjerdal

Anne Margrethe Tønnesen

Josephine Hahn (lærling)